SIF vände och vann trots tidig utvisning - "Fantastisk lidelse"
2022-06-07 15:47

Strålande sol, en prunkande kohage och toppmatch i Division 5. Addera sedan ett tidigt rött kort och en mäktig vändning så har du kryddstark blandning ingredienser att koka ihop till en underhållande eftermiddag på idylliska Sköllervallen.

För det var sannerligen inte någon pangstart för Sköllersta IF som redan efter tolv minuter lät en omarkerad Stene-spelare skarva in en lös frisparkslyra. Och inte nog med det så åkte man dessutom på en utvisning när Elias Lindström väl bryskt tog ner sin motståndare, i den tjugosjunde minuten.

Hemmalaget klarade dock att hålla fortet och 0-1 stod sig halvleken ut.

Efter paus var det tydligt att man ändå trodde på att det resultatmässigt fortfarande fanns något att hämta, och att man var beredda att lida för det.

Och bara några minuter in i den andra halvleken bar den tron frukt, när en framskjuten Andreas Edström behärskat placerade in kvitteringsmålet.

Kort senare var det även dags för Gustaf Axelsson skriva in sig i målprotokollet. Långskånk Axelsson som inför matchen var väldigt tveksam till spel efter en tuff smäll han ådragit sig på Tingstadsvallen några dagar tidigare. Något man inte kunde se skymten av när han inte bara en, utan två gånger inom loppet av elva minuter stod för två briljanta avslut, otagbara för bortaslipsen. Kvällstidningsrubrik innehållande "Gurzema" befogad.

Ju längre matchen led desto stadigare grepp fick SIF om den, och mer än på några fasta situationer var Stene aldrig särskilt nära att hota SIF:s tvåmålsledning. En ledning som aldrig utökades. Slutresultatet därmed 3-1.

- Ett billigt, tidigt underläge och Elias utvisning stärkte knappast våra möjligheter till att få med oss något från det här toppmötet. Men den lidelsen vi sedan visade upp under den avslutande timmen var fantastiskt kul att se, och det kändes snarare som att vi var en man mer. En ljuv seger och en ordentlig moralboost inför stundande utmaningar, säger SIF:s lagkapten Simon Dahlberg.

Och pikanta är minst sagt utmaningarna som SIF står inför. Den första kommer redan imorgon onsdag när Division 2-laget Yxhults IK välkomnas till idylliska Sköllervallen. Detta för att lira åttondelsfinal i Distriktscupen.

Matchstart 19:00, entré 50:- Swish.