Ny storseger när SIF lade Latorp på rygg i cupen - "Check i alla boxar"
2022-05-11 17:50

Knappt hade målfyrverkeriröken efter torsdagens 8-0 lagt sig på idylliska Sköllervallen, innan det i måndags var dags för ny hemmamatch för Sköllersta IF. Tack vara förstaplatsen i Distriktscupens gruppspel så hade motståndarlotten fallit på Division 4-laget Latorps IF i sextondelsfinalen. Men trots den på förhand tuffa uppgiften så skulle raketbatterierna få rullas ut även denna gång.

SIF inledde tillställningen i rasande fart, och redan i den tredje minuten så hade Anton Gustafsson spräckt Latorps nolla. En stor portion gott mod genomsyrade hemmalaget, men efter tjugo minuter övergick det möjligtvis i övermod när lite väl svårt spel gjorde att LIF kunde hitta fram till en något oväntad kvittering. Tung smäll där och då, men de blå repade sig snabbt och kunde efter en stund återta ledningen genom ny kasse av Anton Gustafsson, och sedan addera med ett nickmål (its a first) av Albin Björnram straxt före paus.

Precis innan den andra halvleken skulle blåsas igång så fullbordade Anton Gustafsson sitt hattrick genom att smälla in lagets bonusstraff. Plommonstop, stetson och ushanka. Hattregn på vallen för andra matchen i rad. Galna Ciro.
Men det återstod ju som sagt fyrtiofem minuter av spektaklet, och SIF slog inte av på takten. För det fanns ju fler som ville bygga vidare på målformen.

Först ut Gustaf Axelsson som precis som i föregående match höll sig framme med en tredjedel kvar på uret, och dräpte in 5-1. Slutligen ville inte Philip Lidner Carlsson vara sämre när han tog saken i egna händer och stal en Björnramsk boll på mållinjen. En äkta måltjuv, och det är klart det inte är långt från Philip till Pippo.
6-1 och, för den som fortfarande funderade, butiken stängd.

- En på förhand riktigt tuff lottning att ställas ett Latorp som varit ett topplag i Division 4 under många år, även om det för dagen var ett ganska roterat bortalag.
Vi var på hugget med hög energi från start och belönades med ett ledningsmål redan efter tre minuter. Men knappt halvvägs in i den första halvleken började vi bli övermodiga i vårt passningsspel och lite felstudsar gjorde att vi tappade enkla bollar, något som Latorp straffade genom ett välplacerat kvitteringsmål. I paus bestämde vi oss för att ta tag i matchen ordentligt, steppa upp närkampsspelet och öka bolltempot. I efterhand kan vi summera med check i samtliga boxar, och därför vinner vi rättvist med 6-1, säger SIF:s Andreas Karlsson.

Vidare till åttondelsfinalen som kommer att spelas på Sköllervallen någon gång i juni. För motståndet väntar antingen Yxhults IK (Div. 2) eller Skyllbergs IK (Div. 6) som gör upp nu på måndag. Men innan dess så reser SIF-truppen till Lillåvallen för att möta FK Örebro i serien imorgon torsdag. Matchstart 19:40.