Årets första förlust när HOIF tog revansch - "Bara att gratulera"
2022-04-20 17:51

Det stod tidigt klart att det var ett hemmalag med en stor portion revanschlusta som klev ut på Sörbyvallens vårsolsvarma plastmatta, denna annandag påskförmiddag. Detta efter att ha blivit utmanövrerat av SIF i cupmötet som slutade 6-0 tre veckor tidigare.

Den här matchen präglades desto mer av kamp och lidelse, och i det hänseendet var HOIF det snäppet hungrigare laget. De farliga målchanserna stod låg dock i klar favör till de blå, men en säker hemmakeeper avstyrde allt som oftast de lägen som dennes hårdnackade försvarare släppt igenom.

Det längsta strået drog till slut HOIF med kvarten kvar när deras kapten fick tag bollen en bit utanför straffområdet, och ohotad tog chansen att avlossa ett skott. Joel Dahlberg, som dittills egentligen inte behövt ingripa mer än på ett par höjdbollar, tog ett felsteg, halkade till, och bollen studsade in i nät. Sedemera kunde alla konstatera att årets första fotbollsförlust var ett faktum.

- En jämn match med mycket kamp mot ett HOIF som studerat oss och vårt sätt att spela, och det var tydligt att de var ute efter revansch för cupförlusten.

Stundtals lyckas vi spela oss igenom deras välplanerade presspel men skärpan i avslutslägena fanns inte där för oss idag. Otroligt surt med derbyförlust, men HOIF genomförde sin matchplan bättre idag och det är bara att gratulera, säger SIF:s Andreas Karlsson.

Bara upp på den berömda hästen igen för SIF, för på lördag är det dags för ny seriematch. Den här helgen är det Lekebergs IF som kommer på besök, när Sköllersta IF gör sin sista hemmamatch för säsongen på Allévallens konstgräs i Hallsberg.

Tills dess.