Obesegrad försäsong för SIF efter 2-2 i tvillingderbyt. - "Hjärtat underbart att se"
2022-04-04 13:52

"ReS dIg UpP dIn FjOlLa". Välkommen till Värmland, på värmländska. En intressant och lärorik lördag i Karlstad att skriva till handlingarna efter 2-2 mot Norrstrands IF.
- Vi står för en grym kämparinsats, säger SIF:s Andreas Karlsson.

Det var en kraftigt decimerad trupp som i lördags reste över länsgränsen till Värmlands huvudstad. Icke något som lät nedslå en väl sammansvetsad grupp där en hög stämning präglade dagen, med start vid lunchstoppet och annekteringen av Rasta Värmland. Men det gick inte att blunda för att det ändå var en ordentlig prövning som väntade runt hörnet, med flera oprövade kort, och några med skavanker. Dessutom med ett gäng på andra planhalvan spelade ifjol tillhörde Division 4.

Och matchen var inte äldre än tjugo sekunder när Henrik Montén signalerade för byte efter att en efterhängsam underkroppsskada gjorde sig påmind. Men innan något byte hade hunnit genomföras så hade Anton Gustafsson redan runnit igenom och placerat in ledningsbollen. Sköllerstasonen som i höstas anslöt från just Norrstrands IF, var tvillingbrodern Marcus fortfarande återfinns.

Pangstart, men halvvägs in i halvleken drabbades laget av en ny skada när Alfred Olander tvingades utgå. Carl Linderum in i hans ställe, och endast burväktare Johan Eriksson kvar på bänken. Trots detta så stod SIF upp och gjorde sitt för att hålla Joel Dahlberg sysslolös i målet. Hela vägen in till paus då han gjorde plats på linjen för tidigare nämnda Eriksson.

Inledningen av den andra halvleken var som att klicka igång en repris av den första, för nästan omgående höll sig Anton återigen framme och satte dit ett tidigt SIF-mål. Doppietta di Ciro.

Tyvärr så tog ingångsvärdena ut sin rätt ju längre matchen led, när orken tröt och SIF-skallarna inte längre var lika påkopplade. Något som NIF-SIF:aren Marcus Gustafsson var angelägen om att straffa både en och två gånger. 2-2 med sjuttio på klockan, och det är klart att det var en intressant audition av "Mackan". Låt oss vänta med nytt smeknamn där tills efter sommar-mercaton. Tills dess fokuserar vi på brodern, som kort senare satte ett drömskt 3-2-mål. Hattrick och återtagen ledning enligt samtliga på banan. Minus flaggmannen som på något vis lyckades övertala huvuddomaren om att det vore härligt med en liten offside-bortdömning. Så fick det bli, och matchen tickade vidare fram till slutvisslan. Oavgjort 2-2 i vänskapsmatchen.

- Svårscoutat på förhand, men Norrstrand visade sig vara ett bra division 5-lag, och bjöd upp till ett bra genrep. Vi fick känna på två halvlekar med olika ansikten.
I den första halvleken har vi ett större bollinnehav, spelar stundtals ganska fint och har kontroll på matchen. Sedan i den andra halvleken så blir det tyvärr påtagligt att vi idag inte har den bredd på bänken som vi haft tidigare under försäsongen, och Norrstrand tar över bolllinnehavet. Vi fick lov att lägga större fokus på defensivt positionsspel och snabba offensiva omställningar. Grabbarna står för en grym kämparinsats och det hjärta de visar är underbart att se, säger SIF:s Andreas Karlsson.

Nu lyfter vi blicken och ser framemot att äntligen få kicka igång seriespelet med "hemmapremiär" på Allévallens konstgräs när Sköllersta IF på lördag klockan 16:20 tar emot nykomlingen Glanshammars IF.

Tills dess.

P.S. Vi måste passa på att skicka våra allra största gratulationer till Albin Björnram, Markus Dahlberg, Alija Ljeljak och Christoffer Wickman till guldet som bärgades i lördagens SM-final i futsal. SIF everywhere. Sträck på er!

Norrstrands IF - Sköllersta IF 2 - 2 (0-1)

Träningsmatch

Lördag den 2 april 2022 klockan 14:30

På Klasmossens IP, Karlstad