Tennissiffror när SIF säkrade gruppsegern - "Drömmen för en ledarstab"
2022-03-29 13:45

Obesegrade gruppvinnare. Det är vad Sköllersta IF kan titulera sig som efter 6-0 mot HOIF i den tredje och sista omgången av Distriktscupens gruppspel.

- Idag spelar vi precis som vi vill, säger SIF:s Andreas Karlsson.

Ny vecka, nytt derby, och den här gången var det den eviga antagonisten från Östernärke som stod på tur. HOIF som inför söndagens möte varit obesegrade mot SIF under de senaste knappa tre åren. Trots detta så var det Sköllersta som bar favoritstämpeln i och med att att man toppade gruppen, samtidigt som bortalaget låg sist och inte längre kunde nå slutspel. Och visst levde man upp till förväntningarna.

SIF skapade oreda hos de röda redan från start, och med mindre än kvarten spelad så gick Anton Gustafsson omkull i offensivt straffområde. Domare Jafar pekade på elvameterspunkten, och Anton klev själv fram. Och förvaltade. 1-0.

Knappa tio minuter senare utökades ledningen av samme Anton. Eller "Ciro" som vi kallar honom från och med nu, i ett försök att lösa problematiken kring truppens sanslösa antal dublettnamn. Ciro Gustafsson. Angenämt.

2-0 stod sig in i pausvilan, men andra halvlek var inte mer än två minuter gammal innan Markus Dahlberg smekte in ytterligare ett mål. Och kort senare spelade han dessutom fram till Oliver Johansson som mycket vackert, om än lika turligt, stoppade in bollen i bortre kryss. Därefter var det inhopparnas tur att kliva in i handlingarna. Först ut Pontus Hultin som på patenterat vis, i sin så gott som första aktion på banan, försvann förbi sin försvarare, vek in från vänster och placerade in 5-0 bakom en uppgiven HOIF-keeper.

Det absolut sista ordet skulle, precis som i Idrottshuset tre timmar tidigare, Albin Björnram få efter att han snappat upp en känslig nickskarv signerad Gustaf Axelsson, och sedemera frilägesplacerat in 6-0. Och där var det slutdansat bland stormbyarna på blåshålet Allévallen.

- Vi kommer återigen till spel med en stark trupp, där samtliga som inledde på bänken hade kunna varit startspelare idag. Drömmen för en ledarstab.

Vi tar tag i taktpinnen redan från start och bedriver ett lugnt och metodiskt passningsspel, samtidigt som vi både hittar fina kombinationer mellan våra lagdelar och hotar i djupled.

Idag spelar vi fotboll precis så som vi vill och ska spela. Nu har vi några justeringar att jobba med under de två kommande veckorna. Sedan så ska vi vara redo för seriepremiär den nionde april, säger SIF:s Andreas Karlsson.

Nu vankas det genrepsvecka för Sköllersta IF, för på lördag bär det av till Karlstad för ett sista förberedande möte av vänskaplig karaktär med Division 5-laget Norrstrands IF. 14:30 på Klasmossens IP.

Tills dess.

---------------------------------------------------------

Sköllersta IF - HOIF 6 - 0 (2-0)

Distriktscupen Grupp 5, omgång 3