Klar derbyseger när Pålsboda lades på rygg - "Alltid inspirerande matcher"
2022-03-21 14:01

Under fredagskvällen begav sig Sköllersta IF till Kumla IP för att gästa gruppfavoriten Pålsboda GoIF i Distriktscupens andra omgång. En tillställning där SIF malde på och inkasserade en komfortabel 4-1-seger.

- Alltid lika kul med derbymatcher, säger SIF:s Andreas Karlsson.

I och med att Pålsbodas Oskar Johansson satte lagets bonusstraff före avspark, så fick de blå lov att inleda derbyt i målmässig uppförsbacke. En backe med en liknande post-bonusstraffar-lutning som mot Kurdiska. Men när väl kroppar var varma i kläder så tog SIF ett dubbelfattat grepp om taktpinnen, och efter tjugo minuter så satte Oliver Johansson kvitteringsmålet.

Laget skulle hinna med ytterligare två nätrassel innan pausvilan, och förste målskytt ut var Anton Gustafsson som, efter att ha snappat upp en framstressad felpass från GoIF-slipsen, avslutade utan pardon. Kort senare var det ånyo dags för Oliver som först, läktarchipsade upp fyra rödklädda inom en radie av två och en halv kvadratmeter i offensivt straffområde, för att sedan retfullt rulla in sitt andra mål för dagen. "Oli" följde upp med ett, om än opassande, lika provocerande målfirande som fick det att slå slint hos hemmatränaren, som sedermera förpassades till läktaren.

Den andra halvleken blev mer av en transportsträcka med ett stort antal byten i båda lagen. Men ett mål skulle ändå falla, och den här gången var det inhoppande Sebastian Lindblad som hade kylan i behåll och placerade in 4-1 i ett friläge.

- Det är alltid lika kul och inspirerande att spela derbymatcher, då det allt som oftast är laget som lägger ner mest hjärta och själ i sin insats som vinner matchen.

Spelmässigt så såg det lite lite knackigt ut under den första kvarten, troligtvis då vi försökt att implementera ett nytt system för vårt presspel inför denna match. Men när vi väl hittade in i presspelet och positionsspelet, samtidigt som mittfältslåset Edström/Lindström hittat rätt på mitten, så tog vi över kontrollen, säger SIF:s Andreas Karlsson och fortsätter.

- Målen vi gör i dagens match är resultaten av fina kombinationer, individuella kvaliteter och kollektivt presspel på offensiv planhalva. Spelarna gjorde en kanonmatch tillsammans och med tanke på att alla spelare på bänken fick spela så bevisar det återigen att vi även har en bredd i truppen som ser otroligt bra ut inför säsongen. Återigen en bra match för oss att få med oss i bagaget, och som visade på vad det är vi gör bra samt vad vi behöver jobba vidare på under kommande veckor.

Nu går truppen in i en ny försäsongsvecka. En vecka som toppas av under elljusen på Allévallen när SIF tar emot jumbon HOIF i gruppspelets avslutande omgång, söndag kväll.

Tills dess.

----------------------------------------

Pålsboda GoIF - Sköllersta IF 1 - 4 (1-3)

Distriktscupen Grupp 5, omgång 2