Islossning när SIF tog första segern - "Vi sårade dem rejält"
2021-12-13 21:55

Efter att ha misslyckats med att vare sig göra mål eller ta poäng på sina två inledande seriematcher, så lossnade det rejält för Sköllersta IF när man i lördags bortaslog Kurdiska FF med 5-2.

Ändå var det hemmalaget som inledde målskyttet halvvägs in i den första halvleken. SIF skulle dock hinna svara två gånger om, först genom debutant Axel Oljons tätt följt av yngling Oliver Johansson. Därmed kunde man gå till pausvila i en 2-1-ledning.

I den andra halvleken var det återigen Kurdiska som var först med att få Select-bollen i nät, när ett tillsynes ofarligt avslut från kortlinjen på mystiskt vis letade sig förbi Joel och in i bortre burgaveln. Men scenariot från den första halvleken fortsatte att upprepa sig.

I den trettiotredje minuten höll sig Oliver ånyo framme och petade in en given retur, och ledningen var åter SIF:s. Därefter valde KFF att plocka ut sin målvakt i en sista forcering. Något som snarare än att ge utdelning, ledde till omställningslägen för ett kompakt SIF-försvar. Tack för Skumnissen, sade ankaret Andreas Karlsson, och bröt en boll som hamnade hos André Bengtsson som bara kunde placera in bollen i öppen bur. Samma visa minuten senare när nämnde Karlsson på nytt återerövrade KFF:s bollinehav för att fullborda sin assist-doppietta. Denna gång var det Simon Dahlberg som fick äran att förvalta. 5-2. Slutvissla.

COACH VASSE

"Idag mötte vi ett offensivt mycket skickligt lag, men vi sårade dem rejält i våra omställningar. Alla spelare var påkopplade och vi gjorde en defensivt väldigt bra match. Vi offrade oss för varandra och gav alltid understöd i en-mot-en lägen, vilket gjorde att vi kontrollerade deras offensiv på ett mycket bra sätt och, och till slut blev dom desperata. Joel stod för några kvalificerade räddningar, men annars är vi solida bakåt. Framåt var vi otroligt effektiva. All eloge till spelarna som krigade och stod upp för varandra."

Nu står julen runt hörnet, men innan ledigheten ska SIF hinna beta av två matcher. Till att börja med så tar man emot Hidingsta IK i Alléhallen nu på lördag, för att sedan gästa Bosna FK 92 i Adolfsbergsskolan på måndag. Helmysiga matcher och viktiga poäng på spel att se fram emot.

Tills dess.

------------------

Kurdiska FF Örebro - Sköllersta IF 2 - 5 (1 - 2)

Division 2, omgång 3