IFK Askersund

SIF bärgade första trean - Efter Daaghs storspel
2023-04-18 19:43
Hjelm, Alexander. Vårskrik.

Smutsens smuts. Så skulle man utan att skräda sina ord kunna definiera typen av seger som Sköllersta IF tog i den andra omgången av Division 5 på Allévallens konstgräs i söndags. För inte var det något skönspel man lyckades chocka hemmalaget IFK Askersund inledningsvis. Smått chockerande var däremot faktumet att man trots den tafatta starten ändå lyckades spräcka målnollan knappt halvvägs in i den första halvleken. Det genom att en, från Thom Morgan, frispelad Alexander Hjelm kyligt placerade in bollen vid sidan om IFK-keepern. Rättvist? Knappast. Viktigt? Å det grövsta.

SIF red trevande ut halvleken med ledningen och nollan intakt. Gott så, men det var inte tal om någon nivåhöjning efter paus. Ju längre matchen led, desto högre flyttade IFK fram sitt supertunga artilleri, och kommunens sprillans nyinstallerade xG-räknare hade näppeligen en lugn stund de sista femton-tjugo minuterna. Var det inte bollar i virket och sanslösa bränningar, så var det en storspelade Emil Daagh som staplade svettiga ingripanden på hög som vore det Thor-skivor.

På något oförklarligt sätt stod sig resultatet hela vägen in till slutvisslan, och firma Hjelm/Daagh kunde utropas till matchhjältar. Första trepoängaren i serien bärgad, och nu väntar sannolikt en vecka med stängda träningar.

Nästa match spelas på Odenvallen, när de blå gästar den eviga antagonisten i öst, HOIF. Torsdag den tjugosjunde april klockan 18:45.

Till dess.

IFK Askersund - Sköllersta IF 0 - 1 (0-1)

Division 5, omgång 2

Söndag den 16:e april klockan 12:15