Fadi Al Choury till SIF - "Varit ute efter honom sedan november"
2023-04-07 17:10
Al Choury, Fadi

Från yngst till äldst. Nu kan Sköllersta IF med stolthet presentera sitt senaste nyförvärv, Fadi Al Choury. Den evigt unga 41-åringen som till slut lyssnade till Andreas Karlssons envisa lockrop.
- Varit ute efter honom ända sedan november, säger SIF:s huvudtränare.

- Jag har tidigare haft nöjet att spela tillsammans med Fadi både i IFK Kumla och Yxhults IK. Ända sedan november har jag varit ute efter att få in honom i vår trupp, så jag är såklart väldigt glad nu när det äntligen är klart. Med Fadi i rollen som assisterande spelande tränare så får vi in en spelskicklig och erfaren spelare som kan spela på många positioner men som även är en naturlig ledare, både på och utanför planen. Han kommer vara ett starkt tillskott till oss i Sköllersta IF, säger en lyrisk Andreas Karlsson.

Andreas och Fadi skiljdes åt under 2017 när den förstnämnda valde att lämna Yxhults IK och Hällabrottet för att följa med Anton Freij till det blå laget längs riksväg 52 österut. Redan på den tiden var Fadi en oerhört rutinerad herre med spel i en radda klubbar och hade gjort en drös säsonger i Division 3 och 4, och som högst Division 2. Detta pre införandet av Superettan (år 2000). För Gen Z är detta såklart likställt med att tänka på rymden.

Men nu kliver han alltså in i SIF i rollen som assisterande spelande tränare. Samma roll som han tidigare haft i både IFK Hallsberg och Hidingsta IK.

- De som fick mig att komma till SIF var Adde (Karlsson) och Jonte (Björk) som jag kände sen tidigare. De var inkörsporten och väl på plats upptäckte jag hur sköna killar det fanns här. Jag kände direkt att det var ödmjuka och respektfulla killar, men jag måste bara ändra på deras musiksmak. Fick fan chock i omklädningsrummet nu senast, säger en förbryllad Fadi Al Choury.

FAKTARUTA

Namn: Fadi Al Choury
Smeknamn: Signore/Papichulo
Ålder: 41 år
Position: I backlinjen eller på centralt mittfält
Tidigare klubbar: IFK Kumla (moderklubb), Örebro Syrianska, Karlslunds IF , Rynninge IK, Yxhults IK , IFK Hallsberg, Hidingsta IK
Favoritlag: FC Barcelona
Favoritspelare: Messi, Lio
Fritid: Fotboll och umgås med familjen
Bästa fotbollsminne: Guldet i Gothia Cup
Yrke: Jobbar som ungdomsbehandlare
Sjukaste upplevelsen på en fotbollsplan: När vi spelade nordiska mästerskapet inom kriminalvården och en i motståndarlaget bara ramlade ihop. Dennis Fransson (s/o) sprang fram, genomförde HLR och lyckades få liv i honom.

Starkt välkommen till Sköllersta IF, Fadi Al Choury!