Sköllersta IF

Samling:09:00
SIF obesegrad gruppsegrare - Snuvade på mål
2023-03-28 20:05
Hjelm, Alexander och Björnram, Albin. På Stadio Olympiko, Hallsberg.

Obesegrade gruppvinnare för andra året i rad. Det kan SIF nu förkunna sig efter att Distriktscupens gruppspel gått i mål under söndagsförmiddagen. Men det var väl knappast någon klang och jubel-tillställning som utspelade sig mellan Sköllersta IF och Lillkyrka IF på Allévallens förträffligt isfria plastmatta.

Hemmalaget såg dock ut att få en riktig pangstart när Alexander Hjelm redan efter två minuter sparkades ner och tilldömdes en straff. En straff som han, enligt den nyimplementerade "get the pen, take the pen"-principen, hur självklart som helst steg fram för att ta själv. Tyvärr förvaltades den inte lika väl som föregående helg, och LIF-keepern kunde styra bort bollen. Princip under utredning.

Långsökt måhända, men där sattes eventuellt tonen för SIF:s insats den dagen. Åtminstone inledningsvis då man visade upp ett spel som hackade, och redan efter fem minuter åkte man på första baklängesmålet. Detta när ett distansskott överrumplade Joel Dahlberg i målet som istället för att enkelt plocka in bollen, styrde in den i eget mål. Tidig kalldusch, men en knapp kvart senare hittade man ändå fram till en kvittering, genom en mullvadsfrispark signerad Björnram, Albin.

Glädjen blev dock kortvarig, för det hann inte gå många sekunder innan en Lillkyrka-spelare skickade iväg ett vobbelskott från tjugoåtta meter som smet in ovanför burväktare Joels toppluva. Ytterligare en snabbsköljning modell iskall för Sköllersta, men någonstans där började de blå ändå takta igång. Under första halvleks andra hälft tog man sig fram betydligt oftare, och inom loppet av några minuter hade Alexander Hjelm återgäldat sig dubbelt upp. 3-2 och steken vänd. Innan paus borde siffrorna ha plussats på ytterligare efter att Albin Björnram hittat nät ännu en gång. Visselblåsaren ville däremot annorlunda, för efter ett par sekunders lajvande av VAR-check så landade beslut i inspark. Ofattbara scener.

Innan andra halvlek drog igång kvitterade "Church" med sin bonusstraff, och matchen hamnade på nytt i ett dödläge.
Resterande del av matchen är inte mödan värd att rapportera om, men låt oss ändå stanna upp vid straffarna som av okänd anledning skulle slås efter fulltid.
Straffläggningen inleddes hursomhelst utan konstigheter med sparkar och nätrassel. Men när det närmade sig sudden death så kajkade det hela ur fullständigt, när den ena hädiska straffen avlöste den andra på ett djupt smärtsamt vis. Trots det lyckades SIF ändå dra det längsta strået och vinna straffläggningen, och SIF-truppen kunde bege sig hem i vetskapen om att båda vaktmästare och handjagare nu står före ett knippe spelare i straffläggarordningen.

Ny vecka, nya möjligheter och till helgen reser truppen till Mariefred för träningsläger. Om värdlaget IFK lyckas reda ut det sörmländska snökaoset, vill säga.

Till dess

Sköllersta IF - Lillkyrka IF 3 - 3 (3-2 halvtid, 8-7 efter straffar)

Distriktscupen Grupp 4, Omgång 3

Söndag den 26:e mars klockan 10:15